تاثیر دیابت روی سلامت روانی و تغییرات روحی

اگر در مورد فردی، ابتلا به بیماری دیابت تشخیص داده شود؛ این امر می‌تواند کل زندگی آن فرد را تغییر دهد. هم ابتلا به دیابت نوع 1، که در آن بدن اصلاً انسولین تولید نمی‌کند؛ و هم ابتلا به دیابت نوع 2 که لوزالمعده مقداری ناکافی از انسولین تولید می‌‌نماید؛ به معنای تغییراتی در سبک زندگی شما است که ممکن است برای روبرو شدن با آن آمادگی نداشته باشید و در روابط با دوستان و خانواده برای شما مشکلاتی ایجاد نماید. باید توجه داشته باشید که همانطور که در پی ایجاد یک روال جدید در تغذیه خود هستید، ایجاد عادات خوب رفتاری برای مدیریت سلامت روان شما نیز بسیار مهم است. برای مدیریت صحیح بیماری دیابت، آگاهی دقیقی از عوارض بیماری درشما مورد نیاز است. همزمان با اینکه انسولین مصرف می‌کنید تا اطمینان حاصل نمائید که سطح گلوکز خونتان در حدی است که باید باشد؛ مهم است که با آگاهی از حالات ذهنی و عاطفی خود، اقداماتی را برای جلوگیری از بروز بحران‌های سلامت روانی خود انجام دهید.

برای داشتن یک زندگی سالم، مراقبت کردن از ذهن و روان، درست به اندازه مراقبت از اعضای بدن، مهم است. در صورت درمان نکردن مشکلات اعصاب و روان، مانند افسردگی و اضطراب، ممکن است که دیابت شما نیز بدتر شود. و به دنبال آن، بیماری دیابت موجود، می‌تواند مشکلات سلامت روان را شدیدتر نماید.

دیابت و سلامت روان چگونه به هم مرتبط هستند؟

بیماری دیابت، نه تنها یک بیماری تهدید کننده برای سلامتی فرد است، بلکه می‌تواند، شیوه زندگی او را نیز تحت تاثیر قرار دهد، زیرا مدیریت دیابت، به معنای ایجاد تغییراتی در روال عادی زندگی روزانه بیمار است.  پزشک، ممکن است که به شما دستور دهد تا رژیم غذایی خود را با خوردن انواع خاصی از غذاها، پرهیز از نوشیدنی‌های شیرین یا محدود کردن مصرف الکل تغییر دهید؛ که این وضعیت برای هر فرد معتاد به الکل دشوار است. به خاطر سپردن مسئولیت‌هایی که اضافه شده‌اند؛ مانند بررسی مداوم قند خون و استفاده از انسولین، ممکن است در ابتدا سخت باشند، از طرف دیگر، قرار ملاقات‌های شما با پزشک، می‌تواند باعث دوری از کار شده و هزینه‌های مراقبت صحیح از خود، ممکن است سنگین باشد. این تغییرات ممکن است که از نظر روحی، خسته کننده باشد، و کمی احساس ناراحتی کنید؛ و یا احساس نمائید که برای انجام کارهای مهم، در جهت مدیریت شرایط بیماری خود، انرژی زیادی ندارید.

  • افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و یا دیابت نوع ۲، در معرض خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب واختلالات غذا خوردن هستند.
  • احتمال ابتلای افراد مبتلا به دیابت، به بیماری افسردگی، در طول زندگی خود، ۲ برابر بیشتر از بقیه افراد جامعه می‌باشد.
  • و افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ، دو برابر بقیه افراد، ممکن است که با اختلالات مربوط به تغذیه زندگی کنند.
  • در زنان مبتلا به دیابت نوع ۱، پرخوری عصبی شایع‌ترین اختلال خوردن است؛ و زنان مبتلا به دیابت نوع ۲، بیشتر با اختلال پرخوری درگیر هستند.

ترس از نوسانات قند خون، می‌تواند بسیار اضطراب آور باشد. تغییرات قند خون، می‌تواند باعث تغییرات سریع در خلق و خو و سایر علائم روانی مانند احساس خستگی، مشکل در تفکر واضح و اضطراب شود.

ابتلا به دیابت، می‌تواند در فرد، وضعیتی به نام دیسترس(پریشانی) دیابت را ایجاد نماید که برخی از ویژگی‌های استرس، افسردگی و اضطراب را با هم به همراه دارد. بر خلاف افسردگی، پریشانی دیابت را می‌توان به عوامل مرتبط با دیابت یا تغییر در ظاهر در اثر آن نسبت داد. به عنوان مثال؛ ترس از هیپوگلیسمی، یا پایین آمدن شدید سطح قند خون، ممکن است باعث نگرانی شود و یا مسائل کوچکی مانند میخچه و پینه پا که ممکن است منجر به شرایط خطرناکی شوند که دراینصورت علاوه بر نگرانی شدیدی که فرد بر اثر تغییر ظاهر و شدیدتر شدن بیماری خود دارد، نگران هزینه‌های درمان هم میشود که همین موضوع باعث افسردگی و پریشانی شدیدتر در فرد می‌گردد. این شرایط خطرناک شامل زخم پای دیابتی، بیماری‌های پوستی و… میشود که در صورت عدم درمان، شدیدتر میشوند و گاهی به قطع عضو فرد منجر میشوند. پریشانی دیابت، همچنین می‌تواند تحت تأثیر عوامل خارجی مانند عدم حمایت خانواده و اجتماع و نداشتن خدمات بهداشتی، تشدید شود. تخمین زده می شود که ۳۳ تا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت، در مقطعی از زندگی خود، دچار پریشانی دیابت می‌شوند. با اینکه پریشانی دیابت، معمولاً با دارو قابل درمان نیست اما از نظر کارشناسان، مدیریت صحیح دیابت برای کاهش استرس، گفتگو درمانی و گروه‌های حمایتی می‌تواند مفید باشد.

مراقب انکار دیابت باشید.

مراقب انکار دیابت باشید.

تقریباً هر احساس دیگری که هنگام تشخیص دیابت در شما، ممکن است بوجود بیاید؛ انکار کردن دیابت نیز طبیعی است. همه این حس را دارند که «من مبتلا نیستم» یا «باور نمی‌کنم» یا «حتما اشتباه تشخیص داده‌اند». اما بالاخره باید بیماری خود را بپذیرید و برای درمان اقدام نمائید. با ادامه انکار دیابت، در معرض خطر عدم اقدام برای درمان بیماری و حفظ سلامت خود هستید.

برای جلوگیری از انکار دیابت، تشخیص اینکه این بیماری چگونه در ذهن شما به نظر می‌رسد و عدم درمان، چگونه باعث می‌گردد که از مراقبت‌های حیاتی دور شوید؛ بسیار مهم است. اگرکه هر یک از عبارات زیر را می‌گویید یا به آن‌ها فکر می‌کنید، ممکن است در حال انکار دیابت باشید:

  • “یک لقمه ضرری ندارد.”
  • “این زخم خود به خود درمان می‌شود.”
  • “بعداً به دکتر می‌روم.”
  • “من برای انجام آن وقت ندارم.”
  • “دیابت من جدی نیست.”

همه بیماران گاه به گاه انکار می‌کنند؛ اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که در حال انکار باقی نمی‌مانید. با یک تیم پزشکی مراقبت از دیابت، برای ایجاد یک برنامه درمانی و تعیین اهداف خود، در ارتباط باشید. از پزشک دیابت، کمک بخواهید و احساس مسئولیت نمائید. و به خانواده و دوستان خود بگویید که چگونه می‌توانند به شما کمک کنند تا به برنامه درمانی خود پایبند باشید.

درمان جسمی و روانی

مشکلات سلامت روانی، درست مانند دیابت، قابل درمان است. این دو مشکل، به درمان‌های متفاوتی نیاز دارند؛ و درمان‌های روانی و جسمی دیابت، روی هم تاثیر منفی نمی‌گذارند. از پزشک دیابت خود در مورد ارجاع به یک متخصص مراقبت‌های بهداشت روان، مانند روانپزشک، روانشناس یا درمانگر سوال کنید. پزشکان شما می‌توانند با هم، به شما کمک کنند تا یک برنامه درمانی را پیدا کنید که برای سلامت ذهن و بدن شما مفید باشد.

روان درمانی

روان درمانی

روان درمانی، یک گزینه درمانی بسیار مفید است و افراد دارای مشکلات سلامت روان و افراد سالم نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. روان درمانی گفتاری، تنها برای بحث در مورد مشکلات شما نیست، بلکه برای یافتن راه حل نیز می‌باشد. متخصصان می‌توانند به شما کمک کنند تا روی مواردی که ممکن است باعث استرس شما شود کار کنید، وضعیت سلامت روانی خود را درک کنید و محرک‌هایی را که ممکن است شرایط را بدتر کنند شناسایی نموده و مهارت‌های مقابله‌ای را بیاموزید. انواع متداول روان درمانی عبارتند از:

  • درمان رفتار شناختی  CBT که دو جنبه اصلی دارد: بخش شناختی بر روی ایجاد باو‌رهای مفید در مورد زندگی شما کار می‌کند. جنبه رفتاری به شما کمک می‌کند تا برای سلامتی خود اقدامات صحیح‌تری را انجام دهید. CBT اغلب بر روی افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی خوب عمل می‌کند، اما می‌تواند برای سایر مشکلات روانی نیز مفید واقع شود.
  • خانواده درمانی به اعضای خانواده کمک می‌کند تا با بیمار، ارتباط برقرار کنند، درگیری‌ها را مدیریت نمایند و مشکلات را بهتر حل کنند. خانواده درمانی اغلب برای درمان اختلالات خوردن و اختلال دوقطبی به کار برده می‌شود.
  • رفتار درمانی گفتاری (DBT) تمرکز بر آموزش مهارت‌ها در چهار حوزه کلیدی است: ذهن آگاهی، تحمل پریشانی، تنظیم هیجانات و اثربخشی بین افراد.

داروها

داروها

علاوه بر روان درمانی، داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند کمک کنند. هنگام تصمیم گیری در مورد یک برنامه درمانی برای سلامت روان، که شامل دارو است؛ با متخصص مراقبت‌های بهداشت روانی خود در مورد سابقه خانوادگی سلامت روان و وضعیت دیابت خود صحبت نمائید.

بعضی شواهد نشان داده است که، داروهای ضد افسردگی مانند SSRI ممکن است به کنترل قند خون برای افرادی که دیابت نوع ۲ دارند کمک کند. در واقع، یک مطالعه نشان داده است که مصرف داروهای ضدافسردگی با احتمال ۹۵ درصد در کنترل فشار خون فرد مبتلا به دیابت موثر است. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که مصرف داروهای سه حلقه‌ای و SSRI ممکن است شانس ابتلا به دیابت به دلیل اضافه وزن را افزایش دهد.

مدیریت استرس

مدیریت استرس

تشخیص بیماری دیابت می‌تواند باعث استرس طولانی مدت شده و در نتیجه باعث افزایش قند خون گردد. استرس همچنین می‌تواند پیروی از مراقبت‌های لازم برای دیابت را دشوارتر کند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که به دنبال الگوها باشید. هر بار که قند خون خود را ثبت می‌کنید از سطح استرس خود آگاه باشید و ببینید آیا یک الگو ظاهر می‌شود یا خیر. اگر متوجه یک الگو شدید، می‌توانید یاد بگیرید که علائم هشدار دهنده استرس خود را تشخیص دهید و برای جلوگیری از استرس و پایین نگه داشتن قند خون خود اقدام کنید. این کار ممکن است به کمک کار با یک متخصص، برای یادگیری تکنیک‌های آرامش و مقابله با استرس کارساز باشد.

همانطور که مراقبت و درمان دیابت طولانی مدت است و باید مرتباً بازنگری و تنظیم شود، یافتن درمان مناسب برای سلامت روان نیز می‌تواند زمان بر باشد و فرآیندی با آزمون و خطا را در پی داشته باشد. مانند بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر، در مورد دیابت نیز، هر چه زودتر کمک دریافت کنید، بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.