دندان‌های خراب می‌توانند باعث افسردگی شوند.

ظاهر نامناسب دندان می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به افسردگی باشد و همچنین عکس این قضیه هم نیز صادق است و افسردگی، حال روحی نامناسب و رسیدگی نکردن به دندان‌ها می‌تواند باعث خراب‌شدن دندان‌ها شود. قبل از نتیجه‌گیری قطعی، تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین مشکلات سلامت دهان و دندان و مشکلات افسردگی نیاز می‌باشد. با این حال، برخی محققان ارتباط بین مشکلات سلامت روان و دندان را به طور قطعی مشخص کرده‌اند.

آیا سلامت دندان می‌تواند بر سلامت روان تاثیر بگذارد؟

بله، سلامت دندان می‌تواند بر سلامت روان تاثیر بگذارد. وقتی سلامت دهان و دندان مشکل داشته باشد، کیفیت زندگی را کاهش داده یا مشکلات سلامت روان را تشدید می‌کند. اگر در مورد سلامت دندان‌های خود خجالت زده هستید، ممکن است متوجه شوید که موجب ایجاد برخی اضطراب‌های اجتماعی می‌شود و ممکن است موجب دوری از اجتماع گردد. این امر ممکن است به عزت نفس شما نیز آسیب برساند و منجر به افزایش برخی علائم مشکلات روحی و سرانجام افسردگی گردد.

برعکس این موضوع نیز درست می‌باشد – سلامت روان می‌تواند بر سلامت دهان و دندان‌، مثلا سلامت دندان‌ها و لثه اثر بگذارد. وقتی استرس دارید، ممکن است بهداشت دندان خود را نادیده بگیرید. در حقیقت، سلامت دندان‌ها می‌تواند چیزهای زیادی در مورد سلامت کلی شما مشخص کند. سلامت دندانی سرنخی از سطح استرس، اضطراب، حالات روحی و وجود مشکلات غذایی مزمن می‌دهد.

محققان متوجه شده‌اند که مبتلایان به اختلالات روحی 2.8 بار بیشتر از دیگران امکان دارد که دندان‌های خود را از دست بدهند. این تفاوت به خاطر بیماری‌های درمان نشده یا مشکل در دسترسی به مراقبت‌های دندانی می‌باشد.

تمامی اینها می‌توانند روی سلامت جسمانی شما نیز تاثیر بگذارند. برای مثال، برخی رفتارهایی انجام می‌دهند که محققان آن را “خود تسکین دهنده” می‌نامند. مثلا نوشیدن، سیگار کشیدن یا خوردن مقدار زیادی غذاهای فرآوری شده که تاثیرات منفی تمامی آنها به اثبات رسیده است.

سلامت دندان‌ها چه چیزی را در مورد سلامت روانی نشان می‌دهد؟

سلامت دندان‌ها چه چیزی را در مورد سلامت روانی نشان می‌دهد؟

اگر احساس افسردگی یا اضطراب می‌کنید، این موضوع می‌تواند اغلب باعث شود حس کنید مراقبت از خود و حتی انجام کارهای روزانه کوچک غیر ممکن است. این امر شامل اجتناب از مراقبت‌های دندانی نیز می‌شود. ممکن است انگیزه یا انرژی برای بهداشت دندان نداشته باشید. ممکن است تحمل درد خود را افزایش دهید و از مراجعه به دندانپزشک اجتناب کنید.

بر این اساس، دهان و دندان‌های شما سرنخ‌های زیادی را برای مشخص شدن مشکلات احتمالی سلامت روانی شما ارائه می‌دهد. اگر اضطراب دارید، ممکن است متوجه شوید که در شب دندان‌های خود را به هم می‌سایید با فک درد دارید. مینای ساییده شده احتمالا هشداری باشد در مورد اینکه سطح بالایی از اضطراب و استرس دارید.

افرادی که مبتلا به اختلال وسواس اجباری یا اختلال دو قطبی هستند نیز فرسودگی مینای دندان را دارند. ممکن است چندین بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و این کار بیشتر به یک عادت تبدیل شود تا فرایند نظافت.

مینای پوسیده می‌تواند عارضه جانبی اختلال در غذا خوردن باشد. افرادی که مبتلا به اختلال در غذا خوردن هستند اغلب پوسیدگی دندان زیاد یا مشکلاتی با لثه‌های خود دارند. این امر به دلیل سوءتغذیه، خوردن غذاهایی با قند بالا یا غذاهای فراوری شده زیاد است.

چگونه می‌توانم سلامت دندان‌ و روان خود را کنترل کنم؟

از آنجایی که افسردگی و سلامت دندان با هم ارتباط دارند، کارهایی که برای کنترل یکی انجام می‌دهید نیز روی دیگری تاثیر دارد. خوشبختانه، می توانید تغییرات کوچکی در کارهای هر روزه خود انجام دهید تا بتوانید تاثیر ماندگاری داشته باشید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

استفاده از غذاهای مغذی – به عبارت دیگر، رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات و دیگر ویتامین‌ها و دیگر موارد سرشار از پروتئین – همیشه ایده خوبی است. چیزی که می‌خورید به شدت روی سلامت دهان و دندان و روان شما تاثیر می‌گذارد. حتما غذاهای مغذی و متنوع استفاده کنید. خیلی خوب می‌شود اگر حال خود را بهتر کنید و از دندان‌ها و لثه خود مراقبت کنید.

به علائم و نشانه‌هایی که ممکن است به وجود بیایند توجه کنید.

علائم و نشانه های زیادی وجود دارند که نشان می‌دهد آیا مشکلی با بهداشت دهان و دندان خود دارید یا خیر. مثلا در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه خونریزی می‌کند. در مواقع دیگر، ممکن است فک درد داشته باشید یا احتمالا حساسیت به سرما یا گرما را حس کنید.

خشکی دهان می‌تواند عوارض جانبی داروهای مخصوص ضد افسردگی، ضد اضطراب و تثبیت کننده حالات روحی باشد. این شرایطی است که براق را کاهش می‌دهد. بزاق برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. بزاق نه تنها به هضم غذا کمک می‌کند، بلکه جرم مضر را از بین می‌برد و می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات دندان و لثه گردد.

اگر حس می‌کنید مبتلا به خشکی دهان هستید یا دارو مصرف می‌کنید، متخصصان پیشنهاد مراجعه به دندانپزشک، دکتر و متخصص را می‌دهند تا مطمئن شوید این مسئله به دندان‌های شما آسیب نمی‌زند.

فعالیت‌های کاهش دهنده استرس را تمرین کنید.

اگر متوجه شدید که مینای دندان‌های شما ساییدگی دارد، می‌تواند نشان دهنده سطح بالای اضطراب یا استرس شما باشد. در این مورد، احتمالا باید برخی فعالیت‌های کاهنده استرس و اضطراب را انجام دهید.

این کار ممکن است شامل دانلود کردن یک برنامه به منظور کمک به خواب بهتر و آرامش بیشتر در شب یا تنفس عمیق و تمرینات مدیتیشن شود. در حقیقت، می‌توانید تنفس عمیق و مدیتیشن را در طی روز انجام دهید تا استرس را از بین برده و تمرکز ایجاد شود.

به دندانپزشک مراجعه کنید.

به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشکان فقط صیقل دادن دندان‌ها را انجام نمی‌دهند. آنها می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی دیگر موارد در زندگی شما در حال رخ دادن هستند. دندانپزشکان گاهی اولین متخصصان به منظور تشخیص و شناسایی مشکلات روحی هستند. آنها افراد زیادی را به مشاوران و متخصصان دیگر ارجاع می‌دهند.

در حقیقت، دندانپزشکان مکررا افرادی را ملاقات می‌کنند که برای دندان خود مراجعه کرده‌اند و اختلال در غذا خوردن دارند. دندانپزشکی که متوجه ساییدگی دندان‌ها شده، ممکن است محافظ دهان را نیز تجویز کند و در مورد احتمال وجود اضطراب از شما سوال کند.

دندانپزشک، دندان افتاده که دلیل مرسوم اضطراب و گاهی افسردگی است را توسط بهترین ‌ایمپلنت‌های دندانی جایگزین می‌کند. اگر هزینه‌ها برای شما مهم نباشند، دندانپزشک ممکن است ایمپلنت برند straumann را برای جایگزینی دندان‌ها، بازگرداندن لبخند و بهبود اعتماد به نفس شما توصیه کند که ایمپلنتی سوئیسی است و از کشور سازنده آن مشخص است که ماندگاری بالایی حدود 20 سال را دارد.

چگونه با اضطراب دندانپزشکی مقابله کنید؟

چگونه با اضطراب دندانپزشکی مقابله کنید؟

البته گاهی مراجعه به دندانپزشکی به خاطر اضطراب، ترس یا عصبی بودن می‌تواند سخت باشد. هرچند عادی است که قبل از مراجعه به دندانپزشکی کمی اضطراب داشته باشید، اما برخی از رفتن به آنجا به هر قیمتی اجتناب می‌کنند. این امر به عنوان فوبیا / ترس روانی از دندانپزشکی شناخته می‌شود. اگر برای شما به نظر اینگونه است، باید با متخصصی تماس بگیرید که می‌تواند به شما کمک کرده و درمانی پیدا کند تا بتوانید از سلامت روحی و دندانی خود مراقبت کنید.

برای کاستن اضطراب قبل از مراجعه به دندانپزشکی، یک فهرست از سوالات یا نگرانی‌های خود بنویسید تا بتوانید آنها را در جلسه ملاقات در میان بگذارید. این موارد می‌تواند شامل تمامی مشکلات جسمانی که با دندان‌ها، لثه و دهان خود دارید شود. یا اگر گاهی احساس خوبی ندارید، ممکن است ارزش بیان کردن داشته باشد. قبل از مراجعه به دندانپزشکی، داشتن اضطراب، ترس و انتظاراتی عادی است. داشتن مکالمه مثبت با خود به منظور کمک به آرامش می‌تواند وضعیت را بهتر کند.

مهمتر از همه، اگر مشکلی با دندان‌ها، لثه و دهان خود دارید، خجالت نکشید و بیان کنید. اگر مشکلی با بهداشت دهان و دندان دارید، خودتان آن را بررسی کنید. بپرسید که آیا مشکل روحی وجود دارد که ممکن است مانع آن شود یا خیر.

اگر حس می‌کنید که ممکن است موردی باشد، آن را با متخصص در میان بگذارید یا برای حل آن از پزشک بخواهید به شما کمک کند تا یک متخصص پیدا کنید. دندانپزشکان بسیار مشتاق کمک کردن هستند. آنها علائم و نشانه‎‌های بیماری را قبلا مشاهده کرده‌اند. همکاری دندانپزشک و متخصص با هم می‌تواند برای حل مشکلات روحی شما مفید باشد و از سلامت دهان و دندان و عمومی شما محافظت کند.

منبع: مقالات سایت کلینیک دندانپزشکی سپید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.